Historien bag Coco Chanel
oktober 30, 2020
Mode er kunst, og i dag kaster vi blikket på den ikoniske modedesigner Coco Chanel, som skabte det verdenskendte modebrand tilbage i 1910.
Gabrielle Bonheur “Coco” blev født i Saumur i Frankrig i 1883. Hun var den anden i række af fem søskende, og hun havde ikke en nem opvækst.
Da Coco blot var 12 år gammel døde hendes mor af tuberkulose, og ikke nok med det, så forlod hendes far også familien. Det førte til, at Coco tilbragte seks år på det romersk-katolske klosterbørnehjem i Aubazine, og det er relevant, da de ansatte blandt andet inspirerede Coco til en af de senere Chanel-klassikere.
Der er tale om intet mindre end den klassiske, kviltede taske, som fik navnet Chanel 2.55. Gabrielle “Coco” Chanel designede det, der senere blev til muligvis den mest kendte taske i verden, i februar 1955, og derfor fik den navnet 2.55.
Sådan startede Chanel
I 1909 mødte Coco kaptajnen Arthur Edwars “Boy” Capel. Det var netop Boy, som lagde penge til den første Chanel butik. Igen blev der også skabt en ikonisk Boy taske af Chanel. Karl Lagerfeld overtog senere hen roret hos Chanel i 1983, og han skabte Chanel Boy tasken, som altså blev opkaldt efter Cocos helt store kærlighed og manden, som hjalp med at bringe Chanel til live.
Den første Chanel-butik åbnede i 1910, da Coco begyndte at sælge hatte på 31 Rue Cambon i Paris. Du kan stadigvæk besøge den ikoniske Chanel-butik på den samme adresse i den franske hovedstad den dag i dag.
Der gik ikke længe før forretningen blev udvidet med tøj i 1913, og i 1922 lancerede Chanel de første parfumer. Herunder den ikoniske Chanel No. 5, som stadigvæk sælges i dag, og som også findes i andre former for kunst som fx stilrene plakater til hjemmet.
Meget mere end mode
Chanel har altså eksisteret i mere end et århundrede, og det går aldrig af mode. Det er netop den ovennævnte Chanel no. 5 parfume, som står for en stor del af Chanels succeshistorie. Det er muligvis den mest kendte parfume i verdenen, og parfumen har en historie, som ingen andre kan formå at kopiere.
Derudover gør den kviltede 2.55-taske, som er nævnt ovenfor også, at Chanel nok aldrig vil gå af mode. Tasken blev som sagt lanceret helt tilbage i 1955, og den sælges stadigvæk i stort set den samme version den dag i dag.